Rekisteröidy tästä! | Apua (FAQ) | Keskustelu
Tunnus    Salasana    

Keskustelu > Viihde ja kulttuuri > Filosofia

Ohjeet
KeskustelutAlueet
Evitu 1 / 59 
30.12.2007, 23:19 Filosooffeja me oomme kaikki, oomme kaikki, oomme kaikki/ Filosooffeja me oomme kaikki, kaikki / Siinää ja mii-inää, siinää ja mii-inää!!!

Näillä keskustelusivuilla Leyla on keväällä kommentoinut sanoilla ”pisti ihan ajattelemaan” Juha Varton kirjasta: Mitä Simone Weil on minulle opettanut.
Olen samaisen kirjan lukenut kuin myös Jukka Hankamäen kirjan: Rakkauden välittäjä – kulttuurikritiikki ja eettisen ihmisen idea Simone Weilin ajattelussa -.
Tällä hetkellä luen kirjaa: Painovoima ja armo, Simonen omaa tekstiä, jota kukaan muu (paitsi kääntäjä) ei ole suodattanut oman ajattelunsa kautta; kiinnostavaa vaikkakin ajoittain en ymmärrä lukemisestani yhtikäs mitään ja sitten taas toisaalta jotakin tunnen älynneenikin. Kummallista, kiehtovaa!

Kirjastosta olen nyt tilannut Simonen kirjan: Juurtuminen – alkusoitto ihmisvelvollisuuksien julistukselle (suom.Kaisa Kukkola) Tuosta kirjasta oli jouluaaton Hesarissa artikkeli otsikolla: Elämän tarkoitus löytyy tästä maailmasta, saksin sen talteen.
Sikäli mielenkiintoinen yhteensattuma tuo lehtileike kun nyt vasta olen Simone Weiliin muutenkin tutustunut.
Simone Weil syntyi viisi vuotta ennen oman äitini syntymää ja kuoli viisi vuotta ennen minun syntymääni. Minussa on vähän tälläistä Johannes Piipariutta mitä ajan jaksottamiseen tulee… ja niin kuin hän (Suosalo) leffassa Kalteva torni sanoo jotenkin niin, että viisaita ajattelevat vain kaikki hullut!
Eikös siis ole kohdallaan aloittaa filosofinen keskustelualue näille sivuille? Lähteekös kukaan muu rakastamaan viisautta seurakseni? Toivonpa niin.
Seitu 2 / 59 
01.01.2008, 14:08
Viestiä on muokattu
En ole lukenut mitään Simone Weilistä, mutta yritän saada sen verran itsestäni irti, että haen kirjastosta ainakin noiden suomalaisten kirjoitukset hänen filosofiastaan. Weilhän oli juutalaista syntyperää ja lähti Ranskasta natsien vallattua maan toisessa maailmansodassa. Minulle tuli mieleen kirjoituksestasi ja Hesarin jutun otsikosta Elämän tarkoitus löytyy tästä maailmasta espanjalainen filosofi ja kirjailija Miguel de Unamuno ja hänen teoksensa Pyhän miehen uhri (111 sivua) vuodelta 1930. Unamuno pohtii uskon/uskomisen merkitystä ihmisille/kansoille. Kirja kertoo pienen maalaiskylän papista Don Manuelista, jonka kyläläiset nostavat saarnojensa ja tekojensa ansiosta pyhimyksen asemaan. Don Manuelin tragedia on ettei hän itse usko mitä saarnaa: uskoa kuoleman jälkeiseen elämään. Uskon puutteensa hän kertoo vain kahdelle kyläläiselle, Lázarolle ja Angelalle, joita hän vannottaa säilyttämään salaisuuden ja jatkamaan työtään kyläläisten keskuudessa kuolemansa jälkeen. Unamuno kirjoittaa (s. 96): "Lázaro jatkoi pyhimyksen perinnettä ja alkoi kirjoittaa muistiin häneltä kuulemaansa. Niitä kirjoitelmia olen käyttänyt tähän muistikuvaani. - Hän teki minusta uuden ihmisen, todellisen Lasaruksen, kuolleistaherätetyn, hän sanoi minulle. - Hän antoi minulle uskon. - Uskonko? keskeytin. - Niin, uskon; uskon elämän lohtuun, uskon tyytyväisyyteen elämässä. Hän paransi minut edistyksellisyydestäni. Sillä on olemassa kahdenlaisia vaarallisia ja vahingollisia ihmisiä, Angela: ne, jotka vakuuttuneina haudanjälkeisestä elämästä ja ruumiin ylösnousemisesta piinaavat muita, inkvisiittoreita kun ovat, jotta nämä ansaitsisivat toisen elämän halveksimalla tämän elämän katoavuutta; ja ne, jotka eivät usko muuhun kuin tähän elämään, ja siksi... Kuten kaiketi sinä... minä sanoin. - Niin, ja kuten Don Manuel. Mutta koska he eivät usko muuhun kuin tähän elämään, he odottavat jonkinlaista tulevaa yhteiskuntaa ja tekevät kaikkensa kieltääkseen kansalta sen lohdun, jonka tuo usko toiseen elämään... - Joten... - Joten heidät on saatava elämään illuusiostaan." Vielä ote Unamunon kauniista kielestä: "Oletko koskaan, Lázaro, nähnyt suurempaa ihmettä kuin lumihiutaleet, jotka putoavat järven pinnalle ja kuolevat siinä, samalla kun ne peittävät harsollaan vuoren." Hyvää uutta vuotta kaikille!
Evitu 3 / 59 
01.01.2008, 17:45 Kiitos lumihiutaleista Seitu ja siitä, että palautit Unamunon mieleeni. Olen joskus Pyhän miehen uhri-kirjan lukenut. Varsinainen vastakarvankulkija Unamuno eläessään oli samoin kuin Simonekin. Simone Weil (1909–1943) oli juutalaistaustainen ranskalainen filosofi ja mystikko, joka ammensi ajatteluunsa aineksia antiikin filosofiasta, kristillisestä mystiikasta ja työväenaatteesta. Ajattelunsa poikkeuksellisen ankaruuden vuoksi Weilia on pidetty niin mielipuolena kuin pyhimyksenäkin. Mielenkiintoinen persoona ehdottomuudessaan.
Leyla 4 / 59 
02.01.2008, 10:56
Viestiä on muokattu
Tilasin kirjastosta tuon Unamunon kirjan samoin ystäväni suositteleman Axel Fredenholmin: Näin olen kuullut. Intialaisen mestarin viisautta? Viime vuotisen jouluviisaus kirjan pistin jo kierrätykseen, riittihän siinä ihmettelemistä. Ajaton viisaus oli kai nimi.
Evitu 5 / 59 
02.01.2008, 13:25 Tuossa Leylan mainitsemassa kirjassa, joka löytyi hyllystäni (”sininen” kirja Tilitys elämälle löytyi muuten vierestä) Axel Fredenholm kertoo kuulleensa vanhan itämaisen viisaan Acharyan sanoneen tiedosta näin:

” On olemassa jotakin, jonka me tiedämme, ja tiedämme tietävämme sen. On enemmän, kuin uskomme tietävämme, mutta emme tiedä, tiedämmekö sitä. On paljon enemmän, jota emme tiedä, emmekä tiedä, kuinka paljon sellaista on. ” ( Karisto, 1982, s. 49 ).

On siis hyvä kysellä ja kyseenalaistaa kaikki itsestäänselvyydet. Ei kysyvä tieltä eksy, itseltään kyselijät varsinkaan! Ja kun helmiläisiä olemme, niin ei muuta kuin kyselemään. Eikös sitä niin sanota, että yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen ”viisasta” ehtii vastata.
Evitu 6 / 59 
02.01.2008, 14:24 Miksi kysyä miksi?

Otsikko on Christopher Phillipsin kirjasta sen viimeisestä luvusta ”Sokrates-kahvila - Filosofisia kohtaamisia” (WSOY 2007). Mielenkiintoinen kirja oli painettu minulle liian pienellä präntillä, että jouduin tyytymään vain paikoittaiseen silmäilyyn. Vaan kellä on näkökyky tallella siitä vain lukemaan ja tuomaan lukemastaan jotain tännekin.

Kirjan kirjoittaja Phillips päätti perustaa keskusteluryhmiä, joissa ihan tavalliset ihmiset keskustelevat heitä kiinnostavista kysymyksistä aidossa filosofisessa hengessä. Filosofia pudotetiin siis viisastelujen korkeuksista ruohonjuuritasolle.

Mistä sokraattisessa filosofiassa on sitten kysymys? Sokrates (n. 470-399 eKr) mainitaan filosofian historiassa väsymättömänä kyselijänä ja kyseenalaistajana, joka sittemmin kansan villitsijänä tuomittiin kuolemaan. Sokrateen metodia mainitaan joskus ihmisen ympärillä pörrääväksi paarmaksi kiusallisine kysymyksineen. Itselleenkin on hyödyllistä tehdä paarmamaisia kysymyksiä silloin tällöin.

Jos kellä jäi eilen näkemättä TV-ohjelma Outi Nyytäjästä niin tänä iltana pääsee vielä Nyytäjän kyytiin uusinnan muodossa. Siinä ja on semmoinen vanha ja paarmojen lailla ei mikään järin kaunis pörräävä naaraspaarma, mutta ah niin hieno ihminen että kateeksi ihan käy.
Nyt lähden uimahalliin vesijuoksemaan, mutta Nyytäjään varmaan palaan varmaan vielä.
Leyla 7 / 59 
03.01.2008, 06:08 Kiitos vinkistä katsoa dokkari Outi Nyytäjästä. Tuli myöhään ja yleensä mulla menee kaikki ohjelmat sivu suun. Joulun aikaan meni Ingmar Bergmanin jutut ohi, vaikka olin leikannut lehtileikkeen, jossa mainittiin näistä ohjelmista, lehdistä irti. Olikohan Outin juttu horoskoopeista enemmän huumoria?
Evitu 8 / 59 
03.01.2008, 17:07 Horoskooppien lukeminen ja niihin uskominen on kaksi eri asiaa.

Eikös Nyytäjä, erilaisuuden ja kaikkien ääri-ilmiöiden vankkumaton kannattaja, tuossa äskeisessä TV-dokkarissa sanonut olevansa taikauskoinen kuin fan, kovalla äffällä, pitkällä ja paatoksisella aalla!

Loistavaa outimaista huumoria ja piikkiä nykypäivän Jari Sarasvuon kaltaisille menestyskouluttajille, jotka taas uskovat kuin piru raamattuun! Tuollaiset menestysoppaat kun vilisevät hengellisiä termejä.

”Oikein terve ihminen on tyhmä. Ellei ihmisellä ole mitään sairautta, niin eihän siitä mihinkään ole”, sanoi Outi.
Onneksi mielen ja muiden kremppojen ansiosta minusta ja meistä siis vielä on johonkin vaikkei siltä aina tuntuisikaan tämä elämä. Me mielenterveytemme kanssa kamppailijat taidamme itse asiassa olla voimavara, varsinainen vastapaino nykymenolle.

Leyla, vielä ehdit Bergmanista nauttia. Ehtoolla tulee Seitsemäs sinetti.
Kaisa 9 / 59 
03.01.2008, 19:07 Tunnen itseni tyhmäksi, vaikka en ole terve. En muuten kannata ääri-ilmiöitä enkä myöskään lue tai usko horoskooppeihin. Filosofisointiakaan en enää nykyään harrasta, vaikka nuorena keskustelimme kaikesta maan ja taivaan välillä. 60-70-luvuilla nuorena olleena olen kait ammentanut aikanaan itseni tyhjiin.
Ihan mielenkiintoista on ollut seurata toisten keskustelua esimerkiksi tällä palstalla
Evitu 10 / 59 
03.01.2008, 21:05 Sokrateesta siteeraten: Se joka itsensä tyhmäksi tunnustaa, se se vasta viisas onkin!
Ihmettelyn taitoa Nyytäjä ylisti ja pohti löytämänsä pienen pienen hakaneulan olemassaoloa tyyliin miten tää nyt näin pieni voi olla. Filosofointia on ihan arkipäiväisten asioiden ihmettely ja kyseenalaistaminen.
Leyla 11 / 59 
04.01.2008, 01:40 Minä kanssa olen todennut, etten ole mikään valopää. Jos joskus olen luullut, se on ollut harhaa. Ei kannata Pyhän kirjankaan mukaan pitää itseään viisaana.

Pelkkä pieni puu olen.

Muuten, mikä tuossa Ingmar Bergmanissa on niin vetoavaa? Fanny ja Alexander on muistaakseni loistava. Taikahuilu oopperaa katselin vähän aikaa, hänen ohjaamaansa.
Evitu 12 / 59 
06.01.2008, 17:50 Minuun vetoaa Bergmanin elokuvissa se, että hän on kuvannut rankkoja aiheita ja filosofisia ongelmia omaperäisellä tyylillään ja taidollaan.
Seitsemäs sinetti oli huikean kaunis elokuva. Sen voi katsoa uudestaan ja uudestaan kyllästymättä, jokainen katsomiskerta on kuitenkin erilainen oman elämäntilanteen muuttumisen takia.

Nyt oli mielenkiintoista tavata TV:ssä kaksi ritaria aseenkantajineen lähes peräjälkeen. Ensin oli Cervantesin Surullisen hahmon ritari Don Quijote ja sitten tämä kuoleman kanssa shakkia pelaava, retkiltään kotimaahan mustan surman vuosina palaava Ristiritari Antonius Block.

Jälkimmäisessä elokuvassa henkilöt astuvat esiin kuin jostain toisesta ulottuvuudesta, sieltä missä unet, kuvitelmat, toiveet ja aistiharhat sekoittuvan saumattomasti todellisuuden kanssa.
Kuoleman läheisyydessä sielu on herkimmillään ja sen Bergman hienosti näyttää.

Seitsemäs sinetti kuvaa ”pyhän perheen” Mikael pojan onnellisuutta ja terveyttä uhkuvana lapsukaisena kuin merkkinä siitä, että elämä voittaa kuoleman.

Vallan käyttö lapsen yli ahdisti minua elokuvassa Fanny ja Aleksander. Hieno leffa, mutta en ole sitä mahdollisuuksista huolimatta katsonut uudelleen.

Eilinen BergmaninTaikahuilu jäi minulta katsomatta kun pitkästä aikaa aurinko soitteli omaa huiluaan ja kutsui ulkoilusta nauttimaan. Meikäläinen potkutteli tuplapotkurilla ja puolisko viuhtoi sauvoilla.

Seitulle vielä kiitos mainitsemastasi Unamunon Pyhän miehen uhrista. Luin sen uudestaan ja lumi tuli kuin hänen muistokseen tänään maahan. Toivottavasti nämä lumihiutaleet eivät ihan hetkessä kuole.
Evitu 13 / 59 
16.01.2008, 20:10 Mua jäi vaivaaman Leylan käyttämä sana kybä. En tiedä mitä tuo sana tarkoittaa, en ole koskaan kuullutkaan moista. Mitä minä silloin teen jos kybällä keskityn johonkin? Mikä tai mitä on kybä? Kypä kyllä on tuttu slangisana mulle ja se tarkoitti aikoinaan kymmentä markkaa, kolme kypää siis kolmekynppiä.
Oppia ikä kaikki, eikä kysyvä tieltä eksy.
Leyla 14 / 59 
16.01.2008, 21:55 Kybällä eli kympillä aivan oikein, siis täysillä.
Seitu 15 / 59 
21.02.2008, 18:11 Tämä on kokeilu
Leyla 16 / 59 
22.02.2008, 04:24 Yle teemalta tuli keskiviikkona Simone de Beauvoirista. Mielenkiintoinen ihminen, vaikken voisikaan elää kuten hän.
Leyla 17 / 59 
03.03.2008, 11:37 Sain kirjastosta lainaksi Shlomo Venezian Sonderkommandon. Siihen oli esipuheen laatinut Simone Veil. Nähtävästi näitä Simoneja piisaa: Simone Weil, Simone de Beauvoir, Simone Veil ja joku Simone de Signoretkin on.
Leyla 18 / 59 
04.03.2008, 00:16 Monet ihmettelevät, miksi luen niin raskaita kirjoja. Pitäisi olla yhtä perhosenlentoa kaikki... Samoin dekkareita ei saisi lukea, kun maailma on muutenkin niin täynnä pahuutta. Ja monen mielestä raskaita asioita ei saisi käsitellä korkeintaan kuin terapiassa.
Evitu 19 / 59 
04.03.2008, 17:51 Perhosista tuli mieleeni äskettäin näkemäni leffa: Perhonen lasikuvussa. Nyt olen lukemassa kirjaa, johon elokuva pohjautuu. Ei voi kuin ihailla sitä mielenmaisemaa johon Jean-Dominique Bauby lukijansa päästää. Että huumorinkukka voikaan jollakulla kukkia toisten ihmisten huolenpidosta riippuvaisena täysin halvaantuneen ruumiinsa vankina. Ainoa kommunikaatioväylä itsestä ulos on vasemman silmän räpäytys. Räpäys ja kirjain kerrallaan syntyi Baubyn kirja.
Leyla 20 / 59 
05.03.2008, 11:09 Juu, olen lukenut Baybyn kirjan, elokuvaa en ole nähnyt. Muuten olen lukenut niin paljon, että ihan heikottaa fyysisesti. Mietin, uskallanko edes kävelylle lähteä, muuten, kun se teksisi hyvää.

Vähän samanlainen kokemus kuin Baybylla on suomalaisella mallitytöllä kirjassa Silmänräpäys. En nyt muista oireitaan ja sairauttaan sen tarkemmin.
Leyla 21 / 59 
14.03.2008, 14:36 Sarjassamme Ideologiat. YLE:n 1 tuli Elvi Sinervon haastattelu vuodelta 1973: Vakaumuksen runoilija. Helppoahan se on noilla, joilla on ristiriidattomasti sama vakaumus koko perheellä. Mut vähän ahdasta toikin. Mitä nykyään ollaan kuin Ellun kanat.
Seitu 22 / 59 
09.04.2008, 16:27 Viimeinkin sain varatuksista kirjastosta Simone Weiliä käsittelevät kirjat. On mielenkiintoista nähdä onko hänen filosofiallaan yhtäläisyyksiä ja samankaltaisuuksia eksistentiaalistisiin filosofeihin, jotka olivat kovassa huudossa Euroopassa sodan jälkeen. Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir ja Albert Camus olivat kova sana. Nythän heidät on jo unohdettu.

Luin alkutalvesta Sartren Inhon ja Camus´in Sivullisen. Varsinkin Sivullinen on aina mahtava lukukokemus. Romaanin henkilöhän on periaatteen mies, joka ei missään olosuhteissa valehtele, ei näytä tunteita, joita hänellä ei ole; Mieluummin hän valitsee kuoleman kuin valehtelun.
Leyla 23 / 59 
23.04.2008, 21:14 Luen juuri Juhani Töytärin ja Tom Lundbergin Onnistujan Pikku-Jättiläistä. Kuorin vain kermat päältä ja siloittelen pääni ristiriidat. Kovasti tuntuu työelämä heille olevan ykkönen, ennen vanhaan se oli kunnia asia ja kuoltiin saappaat jalassa.

Töytäri Nuorkauppakamarilaisten ystävänä jopa ymmärtää palvelualojen yksityisyrittäjää niin, että pitää melkein palvelujen ulkoistamista hyvänä asiana. Voi surkeus, mitä ymmärryksen puutetta...

Energiaa ja voimaa saa silleen sopivasti, vaikkei ihan kirjassa puhutakaan mt-kuntoutujalle, potilaalle tai asiakkaalle.
Leyla 24 / 59 
06.05.2008, 06:05 Tämä nyt on uskonnollista kirjallisuutta, mutta minun elämänfilosofiani mukaista. Eli Evelyn Christensonin Kaikki kääntyy parhaaksemme.

Tänään mun pitäisi saada Seppo Jokisen Yksinäisyydestä yhteyteen. Ja ens viikolla joku Salaisuus, jota Winfrey Oprah lukee ja miettii. Tarttee sekin mun tutkia.
Leyla 25 / 59 
13.05.2008, 13:51 Maija Salonius-Hatakka: Ei saarnaamalla vaan elämällä. Akseli ja Eelo Isohiiden tarina. Tolstoilaisia. Punaiset ampuivat heidät häviämisvaiheessa, kun veljekset eivät suostuneet asetta kantamaan ja liittymään joukkoihinsa. Vaikuttavaa.
Evitu 26 / 59 
15.05.2008, 10:52 Kettu sanoi Pikku Prinssille, että väärinkäsitykset johtuu aina sanoista. Ja ihmisillähän niitä väärinkäsityksiä riittää.
Me annamme sanoille omat merkityksemme.

Joskus on hauskaa verrata toisten sanakulttuuria omaansa. Satuinpa vaan olemaan äimän käkenä kun Leyla vappuna kirjoitti olleensa helatorstain jumiksessa vaikkei ihmisiäkään ollut kuin kourallinen. Ihmettelin miten niin vähällä väellä voi joutua jumitukseen. Ihmiset jumittaa minun kulkuani, siksi kierrän kaukaa alennusmyynnit ja muut hullut päivät. Jumiksessa oleminen tarkoittaa mulle jumissa olemista.

Tämä alkusoittona sanalle alkeellinen. Mitä alkeellisuus on? Mikä on sen vastakohta?
Evitu 27 / 59 
15.05.2008, 10:58 Toki sittemmin älysin, että Leyla oli ollut helatorstaina kirkossa. Jotain alkeellisilla Nalle Puhin aivoillani osaan minäkin sentään ajatella.
Leyla 28 / 59 
15.05.2008, 11:24 Niinpä käytän sanaa jumis, kun se on vähän modernimpi, tosin voi välittää käsityksen jumiutumisestakin. Pientä huumoriakin ehkä.

Opiskelin sitten sen Rhonda Byrnen kirjan Salaisuus. Ihmiselämän painovoimanlaeista. Mitä ei tilaa, sitä voikin saada. Vähän ehkä New Agea, mutta ajattelemisen aihetta joka tapauksessa.
Leyla 29 / 59 
28.05.2008, 17:00 Mietin vaan musiikkimaailman kautta elämänkatsomuksellisia kysymyksiä. Petri Laaksonen, Nina Åström ja Kari Tapiokin ovat laulaneet sekä hengellistä, että maallista musiikkia esim euroviisuissakin. Mulla on hellareissa yks muusikkotuttu(hyvä muusikko onkin), joka ei suostu kuin hengellistä esittämään.

Miten on, mihin sen rajan vetää? Mä katson, että tää kaikki on aika moista kokonaispeliä, peliä, jos niin voi sanoa. Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Rippileirillä kaikki oppi soittaan kitaraa paitsi en minä....
Kaisa 30 / 59 
22.01.2011, 10:51 Eilen oli Tuomas Enbusken ohjelmassa filosofia. Ihan mukavaa niin että ajattelin lukaista kirjani Estetiikan klassikot. Siinä on estetiikan filosofiaa tiiviissä muodossa. On yhden kesän Avoimen Yliopiston kurssi. Jospa sitten osaisi keskustella edes vähän jostain filosofiasta.
Leyla 31 / 59 
22.01.2011, 12:27 Mä kuuntelen nyt Yle 1 Suoraa puhetta: Jumalaa ei ole. Puhuvat nyt kuolemasta, sairaalapappi ja joku uskonnoton.

Hyvä Kaisa, kun sinulla riittää intoa filosofiaan, kaikkien tieteiden äitiin.
Leyla 32 / 59 
23.04.2012, 08:06 täällä "kotitoimistotyöntekijä" jatkaa ylen Areenan ohj kopioimista. Nyt tuli katsottua Aamusydämellä rauhanturvaajista.

http://areena-beta.yle.fi/ng/areena/tv/1486320
Leyla 33 / 59 
28.05.2012, 09:04 Myöskin joskus keväällä lukenu hyvän kirjan filosofeista. Filosofit ja rakkaus. Olihan sen nimi sellainen.

Viikonloppuna rähmäsin kunnolla Elina Kahla - irina Zatulovskaja: Tuli ja valo - kertomuksia pyhistä naisista.

Sitten kiinnostaa kassillisten kirjoja verran diabetes, synnytysoppi (laajasti), ruokavalio. Vedessä synnyttäminen niin venäläistä. Aikakäsitteet tms. sellaiset menee reilusti ohi, kun lukee, mikä mikäkin homma kestää. Ystäväni syntyi toisena lapsena, 45- vuotiaalle äidilleen, Kättärin hississä eli nopesti.
Leyla 34 / 59 
06.06.2012, 09:59 tuikku, ettei me vaan ollatavattu missään.. toivottavasti nähdään Helmin 30- vuotisjuhlassa ja voidaan tutustua ehkä paremmin oikein ajan kanssa.

hyvää kesää sull, muistahan pyöräillä rauhallisesti siellä..
Leyla 35 / 59 
17.06.2012, 16:49 Hoh, hoh hoijjaa, en nyt löytänyt sossulokeroani tääältä. on sossussa paljon mukaviakin ihmisiä työssä. mm. H. komitus, mut kyl niil reissuil voi ahristuakin ja kokea nöyryytystä aivan lapiomitallisia. mutta Valhetta, valhetta valhetta vuan ovat kaikki laulut muan lauloopi joku en nyt muista kuka naisartisti, Aale Tynnin runoon. Ou jeah.. Otin tirsat huomenna täytyy taas jaksaa terppaan tms.
Leyla 36 / 59 
25.06.2012, 09:05
Viestiä on muokattu
Rupesinkin vielä tässä katsomaan Satuhäitä, Sadulle satuhäitä, jees, jees. hah, hah ja sniff sniff. Vakavaa niin vakavaa.

Tuli mieleen, että meillä Helmissä on yksi upea pari, jossa mies on taloustieteilijä ja vaimo saanut käydä vain keskikoulun muistaakseni, että ei niin Myrdaleja kaikki, mutta hieno pari kuitenkin. Minulla heiltä punainen kynttilänjalka keittiön pirttipöydällä.

on se hienoo, kun on hianoo. Matamorfoosissa kohti kirkkainta kruunua olemme toivottavasti kaikki matkalla.

Nyt mie lähden hakemaan ensiksi unilääkereseptiä. Vini, vidi, vici.

http://areena.yle.fi/tv/2059/#/play

epäijijäkin tosissaan uskoo, että tämä pari on naimisissa, kun tv:n kuvassa näkyy.
Leyla 37 / 59 
25.06.2012, 09:11
Viestiä on muokattu
Äitini mielestä isässäni oli sadistia, mutta eiköhän sitäkin lajia löydy ihan jokaisesta ainakin vähän. det Är bara att jobba på. Ta hänsyn till varandra. Samvetes frågor.
Leyla 38 / 59 
27.06.2012, 16:26 Sarvikuono vauva hellyyttää. Aidosti!

http://www.iltalehti.fi/hullumaailma/201206270143215_hu.shtml

Niin pistin eilen koko ristimänimeni vetämään sen lain muutoksen puolesta, että turkistarhaus kiellettäisiin. Mun syvintä Animaliaa, mutta olen maltillinen kuitenkin, en mikään tosihankala Linko-Linkola. Tutkittu sitäkin harmoniaa horjuttavaa asiaa tarpeeksi, sukua terrorismille, sano.

Yks uusi ystäväni kai ottanut tatskan, ei se niin vaarallista, monilla voi olla poltinmerkki, vaikka se ei näy.
Leyla 39 / 59 
04.08.2012, 20:04 Kävin Indiskan alessa, kun vapaakävelyllä oli aikaa Kampissa. Huomenna on pyhä enkä pääse kirkkoon minnekään. Keisarinnan uudet vaatteet olisi ollut kiva eskardoonata.

Joku oli Eläintarhan urheilukentän kiertävälle asfaltille valkoisella maalilla kirjoittanut puhumisen rikkaudesta etc.

Alkaa väsyttää, ihan totta, pariin yöhön en ole nukkunut, alan olla vanha itseni. Pelko ja kauhu rinnassa, sanotaan kyllä, että rakkaudessa ei ole pelkoa? Ja mitä rakkautta se sitten olisi? Roskakoppaan joutaisi.
nefilim 40 / 59 
28.08.2012, 01:12 Leylalla ollut paljon ... asiaa ...
nefilim 41 / 59 
28.08.2012, 01:45 leyla - jotku meistä kärsii ja joutuu kämään töissä samaan aikaan- sinä et näthävästi...kivat sulle...vaeltele vaan niillä tun kirppareillas ja valita meille kaikille... mä valvon yöt ja meen duunin aamulla. on sulla sitten NIIN vaikeeta.
Leyla 42 / 59 
03.10.2012, 19:02 Hah, hah. Vali, vali. Olipa hauska kuunnella äyskimistäsi, Nefilim. Ei voi muuta kuin nauraa.

Tänään nukuin päikkärit, koska aamulla huippasi...

Viimeinen tilaukseni EEVA-lehti tuli, kannessa Tiina Kurri, joka alkoholisoitui jossain vaiheessa. Tuula Tammisen, lastenpsyk. proffan mukaan traumoista voi parantua, kunhan hoito aloitetaan ajoissa. voi voi. Kirjailija Riikka Ala-Harja toteaa mm., että hänen miehellään oli ennen eroa ihan eri todellisuus. jep.
Lonely Soul 43 / 59 
03.10.2012, 20:51 Miten täällä menee kaikki ketjut ihan ohi aiheen koko ajan
Leyla 44 / 59 
03.10.2012, 22:03 Kai se on jotain sisäpiirihuumoria?

Lonely, ja kyllähän aikakausilehdistä voi saada ainakin vinkkejä, millaisen strategian hankkii, miten elämässä selviää. Etenkin, jos on kaikki asiat sotkussa niin kuin vain voi olla.

Filosofia on ainakin luotava, että selviää köyhyyydestä katkeroitumatta ja sekoamatta. Oma strategia perheasioihin ja jumaluusoppiin, tupakkaan ja viinaan. Viimekädessä rahaan ja rakkauteen. Suosituksia toisille vain.
Leyla 45 / 59 
03.10.2012, 22:06 Nefilim, onhan se myös elämänmerkki kun on paljon ongelmia. Itse en kanssa kestä, kun jotkut yksilöt vain valittaa jeremiaadiaan päivästä toiseen ja samanlaisena.

Kiitos ja kumarrus, Sain elämältä paljon.
Leyla 46 / 59 
17.11.2012, 00:33 tarttis saada jostain kirja Pentti Ikonen: Seksuaalisuus, narsismi ja väkivaltaisuus. Helmetillä ei auta haku.

Peruin alustavasti psykpolin hoitajan ajan, tyyppi närästää minua emotionaalisesti. En tiedä, missä hirressä roikun.
Tuikku_ 47 / 59 
17.11.2012, 14:59 Heipatirallaa Leyla! Kysymääsi teosta saa ainakin Tampereen pääkirjastosta. Sinne vain kaukolainaus vetämään.
Ihmettelin, että edes Helka-haku yliopisto-pisteisiin ei tuottanut tulosta.
Leyla 48 / 59 
17.11.2012, 16:17 Jaha taas Tampere. Nysse tulee, nynne tulee.
Leyla 49 / 59 
22.11.2012, 16:43 Näyttää oikealla tavalla tunteitaan ja olematta aina sairaan roolissa
opettajani lausui aikoinaan Turun keltaisista vaaroista, et niissä luki lause: Du går SOM förexample näe du går. Inte negativt.
Leyla 50 / 59 
22.11.2012, 16:45 Selvä linjaus.
Lonely Soul 51 / 59 
22.11.2012, 21:39 Se mikä ei tapa, sattuu hemmetisti
Pessimisti ei pety koskaan
Leyla 52 / 59 
22.11.2012, 22:48 Jep. Mutta pääasia, että tuntee eikä ole zombieturta.
JuhaKorkeeHvnk 53 / 59 
12.02.2013, 19:52 Suomeen on perustettu

Suomen lääketieteen filosofian seura

vuonna 1994. Se täyttää siis 20 vuotta ensi vuonna. Löytyy googlettamalla.

Suuntaus on saanut kasvavaa kannatusta ja lääkärit ovat alkaneet suorittamaan filosofian opintoja tohtoriväitöskirjoja myöten. Sekä maailmalla, että Suomessa kirjoitetaan kirjoja tältä tärkeältä alalta.

Seura on ottanut sen kannan, että lääketiedettä ei perustanutkaan Hippokrates antiikin Kreikassa, vaan opilla on ikiaikaiset juuret muinaisessa parantajuuskulttuurissa. He ovat myös sitä mieltä, että lääketiede-sana ja lääkäri-sana, olisivat kehnoja, ja tilalle arvuutellaan muita vaihtoehtoja. Minä olisin parantaja, ja parantajuus -sanojen kannalla.

Seuran 10-vuotisjuhlakirjassa on tuotu esiin myös se, että nykyiset lääkärimme ottavat syyllisyyttä ihan arkisesti työssään. Otettiin kyllä se kanta, että tästä tilanteesta pitäisi onnistua pääsemään eroon.

Edelleen minusta olisi tärkeää, että lääkärit eivät enää korottaisi itseään muiden ihmisten yläpuolelle joksikin yli-ihmisiksi. Ja, että lääketiede lakkaisi paisuttelemasta itseään. Juuri nämäkin asiat ovat kyllä tulossa lääketieteen filosofiassa.

Jo nuorena kaipasin saada filosofisen hoidon sairauteeni, koska koin, ja koen edelleen, että tämä sairauskin on filosofinen. Senvuoksi olen kovasti iloinen tämän filosofian noususta, ja harrastuksen lisääntymisestä. Tunnen, että se tuo oikeutta minunkin elämääni, ja siihen tapaan, jolla olen ympäristöni kanssa tekemisissä.

Alalta on kirjoitettu myös psykiatriasta suomeksi.
JuhaKorkeeHvnk 54 / 59 
28.02.2013, 19:51 Lääketieteen filosofia oli kahteen kertaan mainittuna Suomen Skitsofreniayhdistyksen Jäsentiedotteessa tässä äskettäin. Lääketieteen filosfiasta on tulossa myös luku Kellokosken sairaalan potilaslehteen Välähdykseen. Se ilmestyy toukokuussa. Lääketieteen filosfian seura täyttää ensi vuonna 20 vuotta.

Luin seuran 10-vuotis juhlakirjan, se on aika pieni kirja. Pekka Louhiala toim.; Lääketieteen filosofiaa etsimässä. Yleisölle lainattavat kappaleet ovat Helsingin yliopistolla ja Åbo Akademilla. Muuten kirjaa on koko maassa yliopistojen Kirjastoissa.

Meidän Hyvinkään Kirjastosta löytyi teos; Pekka Louhiala toim.; Lääketiede ja filosofia. Se on vuodelta 1995, ja siinä on jo vähän enemmän luettavaa.

Nuoret lääkärit ovat yhä enemmän vakavissaan filosfiaan tarttumassa. Kun nuorena oppii, vanhana taitaa. Niinpä filosfiaa tullaan kirjoittamaan jatkossa. Filosofiaa tullaan tekemään. Filosofoidaan.

Moni mielekkyyden ja oikeallisuuden seikka jäsentyy oikein ja leviää yleisön tietoisuuteen. Ihminen voittaa sairauden. Maapalloihmisestä tulee sairautensa voittanut ihminen. Tämä filosfian nousu tapahtuu nyt globaalisti lääkärikunnassa.

Hoitotieteessä opetetaan, että keskusteluhoito pohjautuu filosofiaan. Niinpä hoitotiedekin on filosofinen tiede.

Lääkäreiden ja hoitajien yhteistyön sideaineeksi astuu filosofia.

Tuntuu niin hyvältä näitä rivejä asetellessa. Parantajuudesta tulee suuri yhtenäiskulttuuri.

Se seuran 10-vuotis juhlakirja kaukolainana maksaa vitosen Kirjaston kautta. Siinä on aika lyhyesti tekstiä. Mutta, jos asia oikein kiinnostaa, niin kannattaa lukea se. Luvut ovat kovin eri tasoisia henkisesti. Toisissa luvuissa on vahvaa kerrontaa tästä filosfiasta, toisissa taas vierasperäisillä sanoilla keikarointia. Jokainen luku on yhtä tärkeä, vaikka ei vierasperäisistä sanoista selviytyisikään.
Leyla 55 / 59 
13.03.2013, 19:11 Ikuista keskinkertaistumista vastaan: Emerson on lausunut:"Helppoa elää maailmassa maailman mukaan, yksinäisyydessä omintakeisesti. Todella suuri on se, joka keskellä joukkoa säilyttää ihastuttavan, täydellisen yksilöllisen riippuvuutensa."

Mukaellusti Mauri Faven :" Työn voi pilata ja häpäistä antamalla siihen liian raskaita ja luterilaisia, orjuuteen ja hikeen assosioituvia merkityksiä ja yhtä rasvaista vapaa-ajanviettoa."

Olenko minä jo elämäni haudassa? Pelastuslautalle mars. Satu pieni, iso. Ei rasvamakkaraa harakoille enää kuin jäitä poltellessa vaan.
JuhaKorkeeHvnk 56 / 59 
15.04.2013, 16:39
Viestiä on muokattu
Realismi nousussa filosofiassa:

1960-luvulla filosofiassa realismi oli marxismia.

1970-luvulla realismis pääsi irti poliittisista kahleista ja rasitteista.

1980-luvulla alkoi realismin komea nousukaari yleisessä filosofiassa. Globaalisti alkoi ilmestyä realismi-kirjoja. Ilkka Niiniluoto kirjoitti ensimmäisen realismi-kirjansa 1987.

Vuosituhanne taitteeseen tultaessa realismi oli noussut kuumimmaksi keskustelunaiheeksi filosofiassa globaalisti.

2000-luku on ollut aikaa, jona relaismi on tunkeutunut yleisestä filosofiasta erityistieteisiin. Realismia kirjoitetaan nyt sekä yleisessä filosofiassa, että erityistieteissä.

Hoitotieteen ja lääketieteen kannalta realismin nousu on erittäin tärkeää. Esim vankimeileisairaalan johtaja, psykiatri Lauerma on sanonut, että humanistiset arvot voitaisiin ottaa käyttöön psykiatriassa.

Lääketieteen filosofian seura purjehtii näillä realismin laineilla kohti 20-vuotispäiviään.

Juha Korkee
JuhaKorkeeHvnk 57 / 59 
23.04.2013, 19:11 Aikaisemmista kirjoituksistani on jäänyt puuttumaan mitä se merkitsee käytännössä, että realismi nousee ja lääketieteen filosofia nousee.

Se merkitsee monenlaista.

Muinainen kansanoparantaja totesi, että "minä kurja raukka pyydän sinua suuri luonto parantamaan tämän potilaan". Ja usein he saivat luonnonvoimat liikkeelle ja parantamaan sen potilaan.

Se on aivan muuta kuin tämä, että nykyinen lääkäri korottaa itsensä yli-ihmiseksi ja turvakallioksi, ja potilaat traumatisoituvat ja kroonisoituvat.

Lääketieteen filosofia tervehdyttää koko lääketieteen. Lääkärit lakkaavat korottamasta itseään yli-ihmisiksi, ja lääketiede lakkaa paisuttelemasta itseään. Voitamme sairaudet, viat, ja vammat.
JuhaKorkeeHvnk 58 / 59 
30.04.2013, 13:27 Fyysikot tuntevat hiukkasia pienimpiin tunnettuihin hiukkasiin asti. Nämä hiukkaset ovat kolmiulotteisia, ja niillä on materian piirteet, vaikka saattavatkin olla painottomia. Ne ovat siis jotakin tukevaa rakennetta kuitenkin.

Olenkin ajatellut, että voi olla, että tuonkaltaiset hiukkaset, aina pienempiin päin mennessä, alkavat olla aikalailla kaikki löydettyjä ja tunnettuja.

Sensijaan vielä pienempiin hiukkasiin päästään, kun luovutaan ajatuksesta, että ne olisivat vähintään kolmiulotteisia ja jotakin tukevaa rakennetta.

Henkisyytemme avulla voimme käsittää sellaisia teorettisia maailmoita, ja olioita, kuin kaksiulotteinen ja yksiulotteinen. Nämä ovatkin ihan tavallisia ihmisen ajattelun osia, ja hyvin vanhoja. Niitä on tunettu ja käytetty muinaisuudesta asti, kenties miljardi vuotta.

Siispä filosfisissa hiukkasissa on vielä pitkän matkaa varaa mennä pienempiin ja pienempiin. Ja näin saattaisi ratketa avaruuden mustan(tuntemattoman) aineen ongelmakin. Se koostuisi filosofisista hiukkasista.
JuhaKorkeeHvnk 59 / 59 
13.05.2013, 19:20 Realismin nousijoita ovat kaikki rea-asiat:
-reaalitalous
-asiantuntemuspäätöksenteko
-moraali, etiikka
-oikeus, totuus

Laskijoita ovat taas:
-nimellistalous
-mielipidepäätöksenteko
-kulttuuri (huonoissa asioissa yhteistuumaisuus, ja kulttuuripahanteot)
-sokea enemmistövalta

Nuorempi polvi on mätkitty B-leimoilla, mutta nuoret eivät välitä B-leimoista. He ovat aiempaa vähemmän mukana mielipidepäätöksenteossa, uskonnossa, ja kulttuurissa. Sensijaan nuoret ahkeroivat moraalin alalla.

Moraali on myös valveutuneiden aikuisten asiaa, kuten huomaamme lapsityökeskustelusta, ja kaikenlaisista sertifikaattivaatimuksista, joista toisilla suojellaan luontoakin moraalin nimissä.

AlueetKeskustelutOhjeet