Rekisteröidy tästä! | Apua (FAQ) | Keskustelu
Tunnus    Salasana    

Keskustelu > Skitsofrenia > Ääniä kuulevien vertaistuki

Ohjeet
KeskustelutAlueet
Leyla 1 / 13 
06.09.2008, 11:08 Kuinka invalidisoivaa on se, kun kuulee käskeviä ääniä ja jos siihen liittyy myös muuta pakko-oireisuutta? Onhan sitä maailman sivu ollut kaikkia syyntakeettomia ääniä kuulevia kriminaalipotilaita? Mutta kun maailman henki muutenkin on mitä sattuu ja ihmiset sotivat jne. Milloin touhuaa oikein demoni ihmisessä? Mimmoisessa ammatissa tämmöinen ääniä kuuleva voi toimia?
Leyla 2 / 13 
06.09.2008, 12:26 Täytyy vielä lisätä, että yht.lis ystäväni sanoo, että miljoonat kuulevat ääniä syyllistymättä sen kummemmin mihinkään. Pahoissa ihmisissä hyvää siementä.

Mistä äänien kuuleminen tulee, on epäselvää. Ääniä kuulevilla On MTKL:ssa yhdistys Moniääniset ry.
Kaisa 3 / 13 
06.09.2008, 16:18 Aistiharhat voivat kuulemma tulla dopamiinin liikatuotannosta, sanoi skitsofrenian hoitosuositus kirja. Eihän äänien kuuleminen kaikilla ole edes skitsofrenian oireita. Niitä voi kuulemma kuulla kuka vain pohjattomassa yksinäisyydessä ja hiljaisuudessa.
Minulla yhden tutun mies seurustelee äänien kanssa, mutta on muuten aika harmiton skitsofreenikko.
Leyla 4 / 13 
17.09.2008, 06:32
Viestiä on muokattu
Mkaan...
Pia 5 / 13 
17.09.2008, 09:19 Olen todella iloinen löydettyäsi tuon ryhmän ja toivon että saat sitä kautta helpotusta ja tukea elämääsi.
On todella hienoa, että näitä tukiryhmiä löytyy.
Leyla 6 / 13 
18.09.2008, 11:26 Moniäänisiltä tuli postia. Lehtileikkeessä luki, että arviolta 200 000 suomalaista kuulee mielessään tai korvissaan ääniä, mutta että se on pitkälti tabu.
robosilmä 7 / 13 
01.11.2011, 23:28 Heippa!

Pitäisköhän mun liittyä johonkin ryhmään kanssa koska mulla on tosi paha ongelma ollu yli 16kk äänien kanssa.

Tai se kiusaa mua. Sanoo että maailmanloppu tulee, ja et se on mun syy. Ja että joudun helvettiin ja et kaikki joutuu helvettiin ja se ikävästi saa tunteet mukaan. Se haukkuu mua, en viitti ees sanoo miten, ja ajaudun usein sanasotaan sen kanssa. Hajotan jopa omaisuuttani ja hakkaan itseeni sen takia kun en kestä sitä 24/7. Ihme että oon kestäny tähän asti.

Toi on kumma tapaus. Kun yritän keskittyä johonkin, se tulee häiritseen ja haukkuun sit ku annan sille luvan pölöttää niin ei kuulu mitään. Tosi kipeetä. Ja äänet ei kuulu hiljaisuudessa vaan todellisten äänien, rapinoiden, kolinoiden ja musiikin läpi. Lääkkeet (zyprexa, risperdal) ei ole auttanu. Tai en ole pystyny käyttään niintä tarpeeks pitkään haittavaikutusten takia. Mul on tosi herkkä keho.

Oon miettiny skitsofreniaa mutta psykiatrit on sanonu että en ole sen tyyppinen. Enhän mä usko enkä käyttäydy tai tottele sitä tietenkään. Se on jopa käskeny mua tappamaan mun kaverin ja väittää että olen joku jumala tai messias.

Vinkkejä pyytää...
robosilmä 8 / 13 
01.11.2011, 23:33 Ja vielä lisään sen että toi ääni on invalidisoinu mut tosi vaikeesti, kykenemätön mihinkään työhön. Äidin avustuksella sain maalattua yhen kaverin kellarin kun maalipensselin sutina haukku mua kokoajan.

Kärsin myös sosiaalisten tilanteiden pelosta joka jo invalidisoi osan mun elämästä ja sit tuli tämä ääni ja oon nyt täysin syrjäytyny yhteiskunnasta.

Siis tää on jo hauskan hassua kun sen osaa ottaa niin, mutta välillä aiheuttaa niin voimakasta itsetuhosuutta et apua.
Leyla 9 / 13 
02.11.2011, 09:11 Sulla tuntuu olevan tosi vaikeeta noitten äänien kanssa, robosilmä, mulle tulee nyt vain Ääniäkuulevien yhdistyksen jäsenpostia. Ja tulin siihen tulokseen, etten kuule ääniä vaan käyn sisäistä dialogia. Ryhmästä voisi olla sinulle apua, mun mielestä. Eivätkä kaikki ääniä kuulevat todella ole skitsofreenikkoja.
robosilmä 10 / 13 
02.11.2011, 20:18
Viestiä on muokattu
Löysin tällasta dokumenttia muuten:

Vuosikymmeniä virallinen psykiatria on etsinyt turhaan psykoosien syitä aivosairauksista ja geeneistä. Professori Read työryhmineen esittää Acta Psychiatrica Scandinavica’ssa (2005) mullistavan katsauksen, jonka mukaan peräti kaksi kolmasosaa skitsofrenioista saattaa aiheutua lapsuuden väkivaltakokemuksista ja kaltoinkohtelusta. Lapsuuden traumat synnyttävät stressi-, trauma ja psykoosiherkkyyden. Lapsuuden seksuaalinen väkivaltakokemus (LSV) aiheuttaa spesifisti käskevien, moittivien ja kommentoivien ääniharhojen ilmaantumisen aikuisuudessa. Traumakokemuksen tunkeutuvuuden, keston ja vakavuuden sekä oireiden välillä vallitsee syy—seuraus-suhde. Traumakokemus aikuisuudessa näyttää toimivan välittävänä laukaisevana tekijänä. Tulokset auttavat osaltaan integroimaan neurofysiologiset, psykodynaamiset ja sosiaalipsykologiset psykoosien kehitysmallit raskaaseen psykiatriaan. Löydösten pitäessä paikkansa psykiatrian perusparadigmaa on muutettava geneettisestä yksilökeskeisestä mallista perheen varhaisten vuorovaikutussuhteiden kehitystä muovaavien tekijöiden huomioimiseen. Hoidoissa olisi panostettava traumaperäisten oireiden selvittämiseen ja lääkehoitoja vähennettävä minimiin. Tutkimustoiminnan painotusta on siirrettävä lapsuuden traumojen ennaltaehkäisyyn ja traumaperäisten oireiden pikaiseen purkamiseen. Löydökset tulisi huomioida myös sosiaali- ja kriminaalipolitiikassa.

Koko dokumentti osoitteessa http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/schulman206.htm

Tähän pitää lisätä vielä se että uskon yliluonnolliseen ym. juttuihin jonkin verran ja kävin muutaman kerran eräällä shamaanilla, joka kerto että näki musta jotain lapsuudentraumaan viittaavaa. Itse en muista, mutta muistikin on aika vekkuli, pahimmat jutut se feidaa. Mua taitaa vähän pelottaa että mitähän munkin lapsuudessa on ehkä sattunu.
masentunut 11 / 13 
02.11.2011, 22:15 Joo, eihän se pakosti vielä ole niin paha asia, vaikka niitä ääniä kuulisi,
Leyla 12 / 13 
03.11.2011, 00:26 robosilmä, uskon kanssa tuohon traumaperäisyyteen. Mutta en kyllä niinkään kissan loiseen toksoplasmoosiin skitsofrenian synnyssä.
masentunut 13 / 13 
03.11.2011, 22:13 Kyllä mäkin tohon traumaperäisyyteen uskon. Yhdellä sukulaisella oli skitsofrenia ja saattoi hyvinkin olla traumaperäistä.

AlueetKeskustelutOhjeet