Rekisteröidy tästä! | Apua (FAQ) | Keskustelu
Tunnus    Salasana    

Keskustelu > Terapiat > Alkoholi

Ohjeet
KeskustelutAlueet
Leyla 1 / 29 
03.10.2009, 16:58
Viestiä on muokattu
Yks entinen ystäväni sanoi, ettei hän saa rentoutusta muualta kuin pullosta. Sanoisin, että aika alkeellista. Pastorit Heinimäki ja ortodoksit kai suhtautuu pehmosti juopotteluun ja viinin litkimiseen. Ja jos lopettaa juomisen, voi saada jonkun toisen addiktion tilalle.
Leyla 2 / 29 
03.10.2009, 17:21 Toinen ystäväni? oli sanonut aikoinaan psykiatrille, että kirjoita semmoiset lääkkeet, että hän saa olla alkoholin suurkuluttaja! Muistan, miten petyin häneen, että tuommoinen juoppoko tuokin on.

Itsessäni mua alkaa ärsyttää, että hiukan juoneena alan sössöttää niin tietäväisenä, aggresiiviseksi en sentään ole tullut.

Hoitoväki on sanonut, että lääkkeiden kanssa vaikutus kumuloituu ja parempi olisi olla ilman. Apteekkilehdestä luin jotain, että maksakirroosi on aika salakavala tai saattaa tulla vähemmälläkin juomisella. Ja aivoparat.
Leyla 3 / 29 
03.10.2009, 17:33 Muistan kans, kun tämä ystävä juotti jotain diabetesta sairastavaa ystäväänsä niin, että tämä oksensi. Siinä on tämänkin ateistin moraalinen vastuullisuus. Kattia kanssa.

Kuka haluaa olla alkoholin suurkuluttaja?
Leyla 4 / 29 
04.10.2009, 03:57 Yhtä alkeelllista on kai, jos minä ahmin hyvään tai pahaan oloon tai tyhjyyttäni?
Kaisa 5 / 29 
04.10.2009, 10:27 Kyllähän tyhjyyteen voi alkaa ottaa alkoholia. Minulle on tullut tavaksi ottaa 2 lasillista viiniä niin hitaasti, että se palaa melkein samaa tietä pois. Lasken myös, että 22-23 aikoihin kaikki on palanut, että voin ottaa iltalääkkeen.
Kyllä minulla ruuan ahmiminen on myös samanlainen addiktio kuin alkoholi. Luin mirtatsapiinin tuoteselosteen ja siinä oli, että se vahvistaa alkoholin vaikutusta sekä lihottaa että lisää ruokahalua.
Samoin siinä oli, että saattaa myös kohottaa maksa-arvoja.
Radiossa oli kerran, että maksakirroosin voi saada jo päivittäisellä 2 annoksella.
Seitu 6 / 29 
04.10.2009, 12:48 Parasta kai olisi, jos ottaisi vain erityistilaisuuksissa, perhe- tai muissa juhlissa. Yksin juominen on petollista, sitä ei huomaakaan että tulee otettua liikaa; näin on käynyt itselleni.
Linnea 7 / 29 
04.10.2009, 16:45 Olen Seitun kanssa samoilla linjoilla, alkoholi ei ole myrkkyä mutta voi aikaansaada riippuvuuden. Viina on viisasten joma, monilla huonot luonteenpiirteet tulevat humalassa esiin. Mun kotitalousopettaja-äiti opetti alkoholin olevan osa ruokataloutta. Mä join viiniä viimeksi juhannuksena, yksi ystävä tarjosi syyskuussa siiderin.Seuraava kerta tulee varmaankin joskus Pyhäinpäivänä. Olen miettinyt olisiko parempi olla täysin absolutisti mutta en ole nähnyt syytä vaihtaa käytäntöäni. Ostanhan mä välillä irtokarkkejakin.Jokainen tehköön niinkuin näkee vastuullisesti ja iloisesti omaksi parhaakseen.
Leyla 8 / 29 
04.10.2009, 18:42 Juu, minäkin mietin tuota absolutismia vielä. Mutta nyt olen noin maaliskuusta asti juonut kerran kuussa pullollisen viiniä ystäväni kanssa ja minusta se alkaa minulle olla liikaa.

Muuten hän kyllä sanoi, että rentoutumiseen kuuluu, että on kontrolli vähän poissa. Jos ei halua menettää kontrolliaan, ei pidä juoda alkoholipitoisia.
Leyla 9 / 29 
04.10.2009, 18:46 Iltasanomista luin, että Fredi lopetti diabeteksen takia alkoholin käytön ja Sana-lehden mukaan Eikka Grönin mitta tuli täyteen.

Mullahan on tuota ylipainoa ja nyt otetaan taas sokerikokeet. Saa nähdä, mikä on tulos tänä vuonna.
Kaisa 10 / 29 
04.10.2009, 19:28 Jos otan illalla puna-tai valkoviiniä niin lasken siitä tulevan 100 kcal/annos.
Minusta jokainen voi käyttää tai olla käyttämättä alkoholia. Omat normit ja oma elimistöhän ne sanelee. Kyllä minulla kuuluu viini ruuan kanssa silloin kun tarjoan jollekin päivällisen.
Glögiä tulee taas marraskuusta lähtien otettua joka ilta. Tosin se on ruokakaupan alkoholitonta.
Leyla 11 / 29 
04.10.2009, 19:39 Niinpä, en minäkään kenellekään ole mitään sääntöjä sanelemassa. Mul on jossain tallella papru, jossa lukee riskirajat.

Mut että menisi hepreaksi AA:ssa opettavat, että alkoholismi on tunne-elämän sairaus eikä aina katso juotua määrää. Aikoinaan joku jankkasi, että jos otat krapularyyppyjä, olet alkoholisti.

Ja mun perussairauteen kai kuuluu neuroottisuus...
Kaisa 12 / 29 
05.10.2009, 11:16 Riippuvuutta voi olla niin monenlaista. Minulla on enemmänkin syöppöys kuin alkoholismi. Minulla on jo sairautena riippuvaisia piirteitä persoonallisuudessa psykiatrin mukaan. Ei kuitenkaan täyttä riippuvaa persoonaa.
Tiedän yhden ihmisen, joka oli juonut viikossa kuulemma joskus 78 annosta eikä hänkään laskenut itseään alkoholistiksi!
Kyllähän tässä maailmassa moralisoijia riittää. Minullekin sanotaan miksi syöt niin paljon, jos tiedät kaloritkin.
Oli tuossa keväällä puhetta psykiatrini kanssa minun viininkäytöstä ja hän sanoi, että se suotakoon minulle, kun olen elänyt vuodesta 1976-2000 ilman edes kotikaljaa. Silloin minulla oli Temesta tarvittaessa enkä uskaltanut ottaa mitään.
Leyla 13 / 29 
18.10.2009, 21:52 Mä en tosiaankaan tiedä, mimmoinen lääkearsenaali alkoholin kanssa saa mitä aikaan. Mä en ole huomannut mitään erikoista, mutta en sentään ole juonut raakaa kossua. Varmaan jollain coctaililla lähtee henki.
Tupukka 14 / 29 
20.10.2009, 11:11 Hei !
Itselläni on lääkitys sekä masennukseen että ahdistukseen. Olisin kiinnostunut tietämään miten alkoholi ja kyseiset lääkkeet yhdessä vaikuttavat. Joskus tekisi mieli vähän ottaa alkoholia, mutta vielä en ole uskaltanut, kun en tiedä niitä seurauksia.
Lääkkeinä Efexor, Mirtazapiini, Lyrica, Rivatril, Levozin ja Melatonin.
Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä, jos on käyttänyt alkoholia yhdessä lääkkeiden kanssa.
Kiitos jo etukäteen.
Seitu 15 / 29 
21.10.2009, 12:47 Minulla on noista mainitsemistasi lääkkeistä käytössä Levozin (50mg) unilääkkeenä. Jätän sen pois, jos olen ottanut alkoholia.
Leyla 16 / 29 
21.10.2009, 15:25 Mulla alhaiset maksa-arvot, kuulemma alkoholinkäyttöni ei voi olla kovin rankkaa.
Kaisa 17 / 29 
15.10.2010, 21:56 Katsoin äsken ohjelman katkolle hakeuttuneista ihmisistä ja tuli mieleeni, että oma tissuttelukin tulisi saada kuriin. En juo paljoa kerrallaan mutta suht usein.
Pia 18 / 29 
16.10.2010, 14:12 Minu tekisi mieli ottaa päivittäin annos punaviinia: tekee kuulemma hyvää sydämelle, stressille ja siinä on lisäksi flavonoideja. Mutta riippuvuuteen taipuvaisena ihmisenä pelkään jääväni koukkuun.
Otan sentään syntymäpäivänänu pari lasillista kuohuvaa ja pidän siitä hulppeasta mielialasta, jonka alkoholi hetkeksi saa aikaan. Mutta se hetki on niin kovin lyhyt, etten viitsi tuhlata vähiä rahojani säännölliseen juomiseen.
Nykyään olen karsinut myös kalorittomat virvoitusjuomat pois ruokavaliostani ja säästöä tulee jonkin verran.
Sen sijaan juon yrttiteetä, jonka hailakkaan makuun siihenkin tottuu. Mitkääni muut nautintoaineet eivät minulle sovi: elimistöni on aivan hurja herkkä, niin että todella harmittaa. Musta tee, kaakao ja kahvi ovat kaikki minulta kiellettyjä aineita. Aamuisella juon vain hopeateetä, joka ei nyt ihan vie kieltä mennessään.
Metsätähti 19 / 29 
28.10.2010, 12:38 Minä tykkäisin myös punaviinistä, mutta en uskalla juoda sitä lääkkeiden takia. Meillä on myös suvussa useampi alkoholisti, joten riippuvuusgeenejä taitaa olla. Kahvin yritän pitää yhdessä kupissa päivässä, jos juon enemmän, meinaan saada hepulin. Välillä on vain vaikea olla juomatta sitä, jos muutkin juovat, niin alkaa tehdä mieli. Vihreä tee on sopinut minulle hyvin. Sitten löysin sellaisen rooibos-teen, jossa oli seassa vaniljaa, seljan kukkaa ja joitain yrttejä. Se maistuu hyvältä, ihan ilman sokeria tms. Rooibos on siitä hyvä, ettei sisällä kofeiinia.
nefilim 20 / 29 
23.09.2011, 19:51 juon aivan liikaa. takana ensi viikolla loppuva sapattivuosi (mitä mä muistan siitä ?) no just oli kahden viikonputki ja sitten jatkettiin tyyliin joka toinen ilta. himassa yksin tai vaimon kanssa. tissutellen. isäni ja hänen kaksi veljeään kuoli nuorena. yksi huumeisiin, yksi röökiin ja faijalta katkes verisuoni päässä. vanhin 42. en ihan siellä vielä vaan taidan mennä samaa rataa. säälittää vain kun vaimo joutuu katsomaan ja kärsimään - mutta kyllä se alkoholi helpottaa. juon vain viiniä ja useimmiten lantraan mehuun.

menee enemmän kuin paljon.

varmaan voi lukea, että taas ollaan pari otettu....
masentunut 21 / 29 
24.09.2011, 23:02 Mä lopetin juomisen jo ennen ku tuli tää lääkehoito. Liian läheltä seurannu omaisen alkoholinkäyttöä, et ei ees ite tehny mieli juoda. Ehkä vuodessa muutaman kerran tuli juotua siideri tai kaks. Nuorempana kyl tuli juotua enemmänkin. Mut ei tosiaan enää useempaan vuoteen.

Nyt lääkkeiden kanssa en viiti juoda, kun en tarkkaan tiedä miten vaikuttaa. Tuskin nyt esim. muutamasta siideristä ois haittaa. Mut en silti viiti ku on lääkkeitä enemmän ja vähemmän. Eikä kyl tee juuri mielikään. Joskus ehkä yks tekis mieli ottaa, mut harvemmin.
Leyla 22 / 29 
24.09.2011, 23:41
Viestiä on muokattu
Juu, mä kävin heinäkuussa kerran alkossa ostin PinaColadaa 350 ml ja jonkun suomalaisen panimon ananaslonkkua, tulin jonkinmoiseen humalaan. Siihen on juomahalut totaalisesti jääneet. Ja kun on toi lääkityskin. Ihan hävettävä juttu. Ja nyt mulla ei oo enää sitä viinisieppoa ystävääkään, jonka jutuista seota.

Mä oon huomannu, et kun aikani kuuntelen juomareiden juttuja, mä alan pedata lankeemusta. En nyt sentään enää diagnosoi itseäni alkoholistiksi. Nyt ei oo tosiaan tehny mieli edes siideriä.
masentunut 23 / 29 
25.09.2011, 08:46 No, ehkä ihan hyvä, et juomahalut jääneet. Mutta ei sun, Leyla tarvii hävetä. Mutta tosiaan ite pelaan niin varman päälle ku toi lääkitys, etten ota mitään.

Sehän hyvä, ettei oo tehny mielikään.
Leyla 24 / 29 
26.04.2012, 13:49 Posti toi eilen aika hyvän kirjan Linda Bergling: Hänen haavojensa kautta olemme parantuneet. Kirja sielun parantumisesta. selailin jo,kosketti minua monelta osin. siis minua. miten esimerkiksi olen vaieten hyväksynyt monia asioita,kun en ole jaksanut huutakaan idiooteille.. esim. viinan juonnista tai muusta älyttömästä. Ruumis sitoutuu ikävä kyllä jokaiseen, johon se yhtyy. toiset on eri mieltä. ruumis ja sielu saa tartunnan toisen ruumiista ja voi tuhoutua jopa, jos ei synnistä puhdistu. näin olen myös kokenut, onnellisia ne, joilla on aina sama puoliso. eikä viipotuksia sinne tänne.

ystäväni kyllä sanoi, että monista asioista kannattaisi vaieta, ettei loukkaa, mutta se on tilannekohtaista.. muistoni ovat edelleen tallessa, mutta vähemmän kipeinä. pitää myös ymmärtää antaa anteeksi. Mutta ruumiin sotkeminen kaikkeen tekee Maria Magdaleenaksi. puhdas ja pyhä. keskittyä hyvään.

synnit voi saada itsekin anteeksi, tietenkin. ne eivät enää sido. skitsofrenian sielu? olemmeko kaikki rikkonaisia ja raiskattuja. raiskattu muuten tuonkin kirjan mukaan tulee userin raiskatuksi uudelleen, kelaa samaa asiaa ja siinä tulos. kierteestä voi vapautua ja psyykekin parantua. alttuis "tapaturmiin". menneisyyden suo ronkkiminen kielletty.? eikä ala kuvitella enää, että pitäisi jotenkin käyttäytyä eroottisesti tai seksuaalisesti väärien ihmisten kanssa. seksi kuuluu hyvään parisuhteeseen,olkoon sitten vaikka triseksuaalisuhde, huumoria..

tulihan tässä nyt paasattua. näitä sielun kaikenlaisia sidoksia on pitkällistä purkaa. jos muuten joku toivooteille pahaa, alkaa alistuko. ei edes kierouttanne...
Leyla 25 / 29 
08.05.2012, 09:19 No, joo taas aika laskeutua pilvistä ja ihan järjettömästä terapiasta. Katselin tarkemmin tämän Männynsalon tietoja, siis googlasin. Joo, sillä onnellisella on kolmivuotias poika, mut onkin pysyny ihan virallisella linjalla tämä, kuivahko tyyppi, joten en voi häntä mistään virkavirheestä syyttää. Niinpä, mutta sain puristettua häneltä sen paperin, minkä tarvitsen selvitäkseni eteenpäin. Oikeuspsykiatrit voi olla tosi vaarallisia, jos ne potilaan päästä jotain löytää ja varmasti löytävät, tunnenhan minä itseni muutenkin.

Ei voi muuta toivoa kuin, ettei tarvis vähään aikaan Aurorassa tavata eikä vahingossa muutenkaan. Tululipahan ryömittyä ojassa pahemman kerran. Ehkä tässä oli jotain puhdistavaakin puolin toisin.

Ja paljonko paloi rahaa. No, ei niinn kamalasti, olen vielä kuivilla ja kasvonikin ehkä säilytin. Miussa on poweria.

Ei muuta kuin kissan tie, kohti uusia taisteluita. Mie en ukkomiehiä ja eronneita ja karanneita katsele lähelläni. Ja ne, joila on lapsiakin vastuullaaan, jätän suosiolla rauhaan. Lasten on kuitenkin tulevaisus, he ovat tulevaisuus.

Jättäisi nyt lääkärikin, oikeuskallonkutistaja minut rauhaan. Kai hän sai minusta nyhdettyä sern tiedon, mitä tarvitsi.Ja antaisi minun myös elää elämääni siihen sotkeentumatta, vaikka on ne lääkärit ovelia, vie vaikka neitseestä syntyneet kehdoistaan. Se on vain lääkärin rakkautta, lääkärin toimenpidettä huono kuntoistam potilastaan suojellakseen tai sitten niin että lasta suojellaan, vaaralliselta:) äidiltään, ettei sielun veljien hirviölle :) synny kersoja. ei kuulu perusoikeuksiin vaan lastensuojeluun. Huraa on kesä kohta ja minä pääsen vapaaseen veteen uimaan. Yksinkertaiset asiat ovat kauniita.

Sotilas hallitsee itsensä aina. Näin on. Allekirjoittaja Satu Rokka Sotilas ei potilas enää Ja radiosta kuuluu ranskalaista rakkautta. Kunhan ei tappajan näköinen mies, siinä kysyttäisiin taas hermoja, loppuun asti. Nyt mökin akka, nykyajan torppari häipyy mökistään. Kantin filosofia istuu aika hyvin minulle, ainakin tänään. ja tänään on taas Al Anon- ryhmä.
Leyla 26 / 29 
09.05.2012, 08:09 jotkut lääkärit on vielä niin hienotunteisia, että rupeavat syntejään anteeksi pyytelemään. Se on aika turhaa. Menisivät sitten sielunhoitoon papin luo. Rajansa kaikella anteeksipytelemiselläkin, tehtyjä lääkemääräyksiä ei enää tekemättömäksi saa. ja muutenkin naiset tarvitsevat naisrauhansa, hyvä käsite tähän hetkeen.
Leyla 27 / 29 
27.06.2012, 20:48 sain rukkaset maailmalta ja Tuhkimon kenkää ei huolittu, no, sen ehkä vie joku onnellisempi. Tasan ei käy onnenlahjat ei voi mitään, mutta Lumikki ei tukehtunut myrkkyomenaan. Joskus nuorena keltanokkana kävi niin ikävästi, että mielikuvitus alkoi ikävällä tavalla elää todellisuutta realisoitua siis, nyt on se kriisi ohittu onnellisesti. Kiitti vaan asianosaiset! Separaatioahdistus tervetuloa ja tylsät vauvat, huomenna voin voittaa päävoiton, jos kestän sen ajatuksen, tunteen.
Leyla 28 / 29 
08.01.2013, 09:38 Haa, haa. Eipä paljon ole retkuilun vaaraa, kun en käy missään, missä tyrkytettäisiin tai tarjottaisiin alkoholia. Ei oo varaa eikä ihmeemmin halujakaan käydä missään. No, lauantaina on yhden ikivihreän pariskunnan uudelleen avioliittoon siunaamistapaus.

Mulla jotkut treffit tänään, saa taas jotain hyvää suuhunsa ja älykästä pohdittavaa, jos nyt pysyn ystäväni pohdinnoissa ja vauhdissa mukana.
Jasmiina 29 / 29 
08.01.2013, 10:08 Teihin verrattuna olen lähes alkoholisti. Audit on aina olleet korkeat ja lääkäri varoittelee kyllä liiasta alkon läytöstä. Juon itseni lähes joka viikonloppu humalaan. Mulla on tällä hetkellä lito, ja on ollu vaikka mitä optiparista lyricaan ja olatsepamii, mut ei ne mitää vaikuta alkoholin kanssa. Diapamin ja nukahtamislääkkeen kans oon toki varovaisempi. Alkoholi ei poista ongelmia, mut mä kuulum siihen ryhmään, joka ajattelee et ei sitä kyllä tee maitokaan..

AlueetKeskustelutOhjeet